Filmy o zawodach w ramach modułu A zostały zrealizowane na podstawie klasyfikacji B.A. Klimowa, który wyróżnił następujące grupy zawodowe: człowiek – człowiek, człowiek – przyroda, człowiek – rzeczy, człowiek – działalność artystyczna, człowiek – dane
Tabela nr 1: Zawody przedstawione w filmach odpowiadające grupom zawodowych wyróżnionym przez B. A. Klimowa.
Lp | Grupy zawodowe | Zrealizowane w projekcie filmy o zawodach | Odniesienie do poziomu kształcenia |
1. | Człowiek - człowiek | Strażak | Szkoła podstawowa |
Pielęgniarka | |||
2. | Człowiek - przyroda | Weterynarz | |
Ogrodnik | |||
3. | Człowiek - rzeczy | Fryzjer | Gimnazjum |
Piekarz | |||
4. | Człowiek - działalność artystyczna | Muzyk | |
Malarz | |||
5. | Człowiek - dane | Programista | Szkoła ponadgimnazjalna |
Geodeta |
Przedstawione poniżej filmy są przeznaczone dla dzieci, młodzieży i rodziców. Dwie pierwsze grupy zawodowe człowiek – człowiek i człowiek – przyroda ukazują przebieg zajęć z zakresu orientacji zawodowej na poziomie szkoły podstawowej. Filmy obrazujące zawody: strażak, pielęgniarka, weterynarz i ogrodnik skierowane są do uczniów szkoły podstawowej, zarówno klas nauczania zintegrowanego, jak i klas IV - VI.
Grupa trzecia i czwarta człowiek – rzeczy, człowiek – działalność artystyczna prezentuje obraz poradnictwa zawodowego w gimnazjum. Filmy przedstawiające zawody: fryzjer, piekarz, muzyk i malarz adresowane są głównie do gimnazjalistów.
Ostatnia piąta grupa zawodowa człowiek – dane przedstawia rozmowę z doradcą zawodowym w szkole ponadgimnazjalnej i dotyczy zawodów programista i geodeta.
Ponad to filmy ukazują możliwości edukacji szkolnej dotyczącej orientacji i poradnictwa zawodowego. Mogą z nich skorzystać także nauczyciele, pedagodzy do własnych celów dydaktycznych w swojej klasie czy szkole. Filmy dla gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalnej służą również jako zachęta dla młodzieży, aby przed wyborem dalszej edukacji czy drogi zawodowej zdobyć podstawową wiedzę zawodoznawczą i skorzystać z pomocy doradcy zawodowego. Pokazują warsztat pracy doradcy zawodowego i są próbą przełamania bariery w kontaktach ucznia z doradcą zawodowym przy wyborach edukacyjno – zawodowych.